Redenen om de loopband te ruilen voor de cross trainers

U loopt de sportschool binnen, beide machines zijn gratis maar voor welke moet je gaan. Beuken op de loopband is een beproefde manier om de calorieën te verbranden met het meedogenloze draaien van de band en een uitstekende motivator om door te gaan. Ondertussen kan glijden op crosstrainers een leuk alternatief zijn, waarbij de armen iets hebben om zich aan vast te grijpen.

Maar wat is het beste voor een training?

Wij geven ons oordeel over waarom we zouden moeten overschakelen naar een elliptische trainer of crosstrainer. Het is verleidelijk om u voor te stellen dat, omdat hardlopen op de loopband moeilijker aanvoelt dan andere cardio-apparaten, dat waarschijnlijk ook zo is. Maar cross trainers zijn de gestage presteerders van de wereld van cardiovasculaire oefenmachines. In een onderzoek werden andere cardiotoestellen vergeleken met elliptische training, waarbij oefeningen op de Elliptical-machine werden vergeleken met trainen op een loopband, stepper en hometrainer. Voor het onderzoek trainden 16 vrijwilligers tussen 27 en 54 voor 20 minuten op een door hen gekozen intensiteit en maten de onderzoekers hun zuurstofverbruik (verbrande calorieën), hartslag en ervaren inspanning. Het bleek dat niet alleen de waarden voor hartslag en zuurstofverbruik vrijwel identiek waren voor hardlopen op de loopband als voor de elliptische trainer, maar dat de impact op het lichaam voor de elliptische trainer meer op lopen leek.

Bovendien is het makkelijker.

Dat betekent dat je de brandwond krijgt van hardlopen, maar het blessurepotentieel en het algemene gevoel van lopen. Dat noemen we een resultaat.

Makkelijk voor je gewichten

Hoe je het ook doet, joggen is een sport met veel impact. Als gevolg hiervan kan het problemen veroorzaken voor gewrichten omdat het lichaam in de lucht komt en moet landen met een kracht die gelijk is aan 24 keer je lichaamsgewicht – we weten wel, intens toch? – en al dat gewicht moet door je gewrichten worden opgenomen. Au. De kracht wordt aanvankelijk opgevangen door de voet, maar wordt vervolgens overgebracht naar de enkel, knie, heup of rug. Geen wonder dat hardloopblessures alomtegenwoordig zijn. Voor iedereen met knie- of enkelproblemen die de elliptische trainer gebruiken, betekent dit dat je geen calorieverbranding hoeft op te offeren vanwege je verwondingen, zoals de studie hierboven laat zien.

Hoe het werkt

De elliptische trainer ziet er eenvoudig uit, dus de meesten van ons gaan ervan uit dat hij niet erg effectief is. Maar de wetenschap bewijst het tegendeel.