Tekort of teveel werknemers op de werkvloer?

Een werkvloer heeft vaak veel mensen nodig om alle klanten blij te houden, maar er is altijd de kans dat je te veel hebt! Heb je ooit meegemaakt dat sommige werknemers niet wisten wat ze moeten doen of rond staan omdat er niets te doen was? Hoge kans dat je te veel hebt ingeplant, en andersom werkt ook, als de werknemers te veel te doen hebben. Dit kan het bedrijf negatief schaden, maar gelukkig is er een oplossing. Het heet workforce management, het is een systeem waardoor je kan zien hoeveel werknemers je denkt te hebben op die dag om zo juist in te plannen.

Hoe hou je het bedrijf efficiënt?

Met de juiste hoeveelheid werknemers op de werkvloer kan het bedrijf nog steeds efficiënt werken. Hoe komt dit? Niet alleen is het belangrijk om de juiste rooster maken, maar ook om werknemers te informeren en inwerken. Ze moeten weten waar alles staat, hoe alles werkt, en wat ze moeten doen als klanten iets aan hun vragen. Ik heb uit ervaring gezien dat niet elke bedrijf dit doet om “Geld te besparen” maar ze zien niet dat ze in lange termijn veel geld hierdoor kwijt lopen of zelfs verliezen! In het kort: Zorg voor een goed inwerk systeem!

Hoe kan je voorbereiden voor incidentele veranderingen?

Wat zijn incidentele veranderingen? Dit zijn veranderingen waardoor je rooster niet meer klopt, opeens heb je veel meer mensen of juist veel minder mensen nodig. Dit kan door verschillende redenen: De bus met producten is vertraagd, waardoor er niets is om te verplaatsen binnen in het bedrijf, of er is een klant die een moeilijke vraag stelt waarbij iemand ervaren nodig is. Hiervoor kan je moeilijk voorbereiden, maar een simpel idee is om altijd ietsjes meer werknemers in te plannen. Zeg maar tot max 3 mensen extra. Dit zorgt voor een redelijke voorbereiding voor incidentele veranderingen.