3 tips om je bedrijfsprocessen te verbeteren

Elke ondernemer richt zijn eigen onderneming verschillend in. Dat is natuurlijk volkomen logisch, omdat elk bedrijf anders is. Maar sommige problemen zijn herkenbaar voor iedere ondernemer. Een van die problemen is het verbeteren van het bedrijfsproces. Je wil, ongeacht in welke sector je werkzaam bent, natuurlijk altijd zoveel mogelijk uit je bedrijf halen. En dat kan alleen maar als alles een beetje vlot en efficiënt loopt. We bespreken daarom drie verschillende manieren om je bedrijfsproces te verbeteren. De eerste is automatisering en data analyse door middel van een Zoho partner, de tweede is het elimineren van overbodige processen en de derde is het gebruik en de inzet van feedbackprocessen.

Automatisering en het elimineren van overbodige processen

Automatisering is tegenwoordig een onmisbaar element geworden in vrijwel iedere bedrijfsvoering. Of je nou werkzaam bent in de horeca, in de toeristensector, in finance, in de verwerking van grondstoffen of in de retail: automatisering is een must als je mee wil draaien op het hoogste niveau. Door middel van platforms zoals die van Zoho zijn zaken als automatisering, app-ontwikkeling en data-analyses mogelijk. Meer informatie kan zeer nuttig zijn als deze aspecten van automatisering je nuttig lijken. Naast automatisering is het elimineren van overbodige processen ook belangrijk voor het verbeteren van je bedrijfsproces. Overbodige werkzaamheden leiden tot efficiëntie: het verlies van tijd, geld en motivatie bij je werknemers. Wees er dus scherp op dat je bedrijf niet bezig is met dingen die eigenlijk totaal onnodig zijn of niks opleveren.

Feedback: spaar jezelf niet! en je ZohoPartner

What does not kill you, makes you stronger”. Die uitspraak hebben we allemaal wel eens gehoord als het goed is. Deze wijsheid van een van de meest invloedrijke filosofen, Nietzsche, klopt als een bus. En niet alleen in het dagelijks leven of in het kader van persoonlijke groei. Nee, het is niet minder van toepassing op je bedrijfsvoering. Het is ontzettend belangrijk om te kijken wat beter kan. Dat kan je natuurlijk zelf doen: het is belangrijk dat je allereerst zelf een goed oog hebt voor verbeterpunten binnen je bedrijf. Maar feedback van klanten en personeel kan ook een grote rol spelen en leiden tot belangrijke en innovatieve veranderingen die uiteindelijk leiden tot veel verbetering. Zorg er dus voor dat er een platform voor zowel medewerkers als klanten is waar er feedback gegeven kan worden. Zo kan opbouwende kritiek gebruikt worden om je bedrijfsprocessen nog veel beter in te richten!