Hoe werkt een AVG?

Een AVG, ofwel Automatisch Geleid Voertuig, is een autonoom voertuig dat vaak in de logistieke sector gebruikt wordt voor het verplaatsen van materialen en producten over grote afstanden in magazijnen, havens, depots en dergelijke.  Ze verschillen van traditionele methodes omdat ze volledig zelfstandig kunnen navigeren, maar hoe werkt dat dan juist? Worden ze op afstand bestuurd? Wat kunnen ze wel en wat kunnen ze niet? Hoe verschillen ze van robots?

Om meer duidelijkheid te scheppen, wordt een kort overzicht gegeven van de antwoorden op deze vragen.

Hoe navigeert een AVG?

Er zijn verschillende methodes die een AVG kan gebruiken om door een omgeving te navigeren zonder botsingen te veroorzaken.  Zo kan een AVG simpelweg vastgemaakt worden aan een kabel in de vloer, die de AVG dan vooruit trekt.  Een ander optie is om speciale tape op de grond te kleven: mits er een gepaste sensor is geïnstalleerd, kan de AVG een (fel)gekleurde tape op de grond volgen.  Een iets duurdere, maar ook duurzamere oplossing is een magnetische tape.  Ook hier moet het systeem natuurlijk uitgerust zijn met de juiste sensoren alvorens ze zelfstandig rond kunnen rijden.  Een AVG kan dus wel degelijk zelfstandig functioneren, en heeft zelfs geen bestuurder vanop afstand nodig!

Wat is het verschil met een robot?

Het lijkt misschien alsof AVG’s en robots één en hetzelfde systeem zijn, maar een AVG is eigenlijk een subcategorie van ‘robots’, wat een meer overkoepelende term is.  Er worden ook wel ingewikkeldere robotische systemen gebruikt in de logistieke sector; sommigen zijn zelfs in staat om nog een groter aandeel van de menselijke taken op zich te nemen: die kunnen naast het vervoeren ook zelf producten of materialen herkennen en deze zelf inladen.  Een AVG is dus specifiek een systeem dat voor het transport zorgt, en dan binnen in een gecontroleerde omgeving zoals een magazijn of depot.  Autonome vrachtwagens zijn dus nog een heel ander beest!